HJÆLPER CBD MOD SYMPTOMER PÅ ANGST?

Den mentale sundhed er i øjeblikket vigtigere for os end nogensinde før, hvilket har bragt et stigende fokus på angst i alle dets former. Fra dag-til-dag bekymringer til mere langvarige lidelser, vil vi undersøge, om CBD kan fungere som et naturligt middel mod et af verdens største problemer..

HÅNDTERING AF ANGST

Samlet set vil 30% af briterne opleve en angstlidelse i løbet af deres levetid. En undersøgelse fra ’Adult Psychiatric Morbidity’ (APMS), der er publiceret af NHS Digital, viser, at lidelser med depression og angst er blandt de mest almindelige psykiske lidelser og påvirker en ud af seks voksne1. Og det er alarmerende statistikker som disse, der bekræfter, hvor udbredt dette problem er.

At være ængstelig over visse situationer i livet er helt normalt. At stå over for noget, vi synes er truende eller skræmmende, såsom en jobsamtale, penge bekymringer eller problemer med mere personlige forhold, er det, der i starten får angsten til at gro. Helt naturligt reagerer vores krop ved at gøre vores opmærksomme, såvel som at give os fysiologisk feedback gennem en øget hjerterytme og sved. Og selv om dette i nogle tilfælde kan være fordelagtigt, kan langvarig akut og kronisk angst være yderst destruerende og have alvorlige konsekvenser. Fra mindre problemer som den socialt accepterede frygt for at tale til større forsamlinger, til mere alvorlige lidelser, herunder manglende evne til at socialisere, udføre rutineopgaver og tilbøjeligheder til panikanfald – det kan have betydelig indflydelse på, hvordan vi lever vores liv. Og for at gøre det endnu tydeligere, vil mere end halvdelen af de personer der har en angstlidelse have symptomer på depression.

Det er bestemt ikke underligt, at en stigning i antallet af folk med angst falder sammen med en krise inden for den mentale sundhedspleje. Og længere ventetid på behandling fører ofte til flere komplikationer. Som et resultat har denne ventetid, kombineret med øget pres på NHS, skabt et voksende marked for alternative kure mod angst. Uden professionel hjælp tilgængelig søger enkeltpersoner selv efter en måde, hvorpå de kan dæmpe deres nerver og gendanne en vis form for naturlig ro i deres liv – og det er her CBD kommer ind. Cannabisekstraktet, der er blevet brugt i tusindvis af år, og som er blevet hyldet af mange på tværs af landegrænser, som et naturmiddel mod smertelinding og søvn. Nu bliver det i stigende grad forbundet som et middel mod symptomer på angst.

decorations

HVAD ER CBD OG HJÆLPER DET MOD ANGST?

Cannabidiol (CBD) er en ikke-psykoaktiv ekstrakt af cannabisplanten. Det er én af over 100 naturlige komponenter, og den er filtreret til at fjerne 100% af THC-indholdet. Denne cannabinoid reagerer derfor med vores kroppes endocannabinoid-system med de ønskede fordele, uden at give følelsen af at være ’høj’.

CBD fungerer ved at ’interagere’ med kroppens egen reguleringssystem, kaldet endocannabinoid-systemet (ECS). Vi har endocannabinoidreceptorer næsten overalt i kroppen, og de er en del af vores nervesystem. Ofte findes de mest udbredt i hjernen, men de findes også i vores tarme, knogler og immunceller.

ECS spiller en vigtig rolle, når det kommer til at holde kroppen i gang. Når humøret, hukommelsen, stress, søvn, opførsel, appetit, smerte, immunfunktion og den reproduktive sundhed skal reguleres. I kroppen producerer vi det naturlige stof endocannabinoider, hvilket binder til endocannabinoidreceptorerne og regulerer alle ovennævnte funktioner. Man kan dermed sige, at endocannabinoid-systemet spiller en vigtig rolle, når det kommer til at holde os mennesker sunde.

Så for dem, der lider af angst (uanset omfanget), er CBD en måde at hjælpe med at genoprette balancen i din krop – det arbejder naturligt på at reducere den langvarige, foruroligende følelse af årvågenhed og sætter en stopper for andre psykologisk og fysiologisk effekter, som er et resultat af angsten.

VIL DET VIRKE FOR DIG?

Alt afhængig af styrken på de produkter, du indtager, til omfanget af det angstniveau, der opleves på daglig basis, vil resultaterne se forskellige ud fra person til person, når de indtager CBD. For de fleste af os vil angsten kun være at mærke, hvis man bliver bange eller overvældes. Og igen, for en stor del af os er det at tale til større forsamlinger ikke blandt vores favoritscenarier. Eksempler som disse er blandt de nemmeste til at demonstrere, hvordan angsten kan angribe og påvirke kroppen – med søvnløse nætter, sved og manglende præstationsevne.

I en undersøgelse fra 2018 modtog en mandlig forsøgsperson CBD, for han gennemgik en test i offentlig tale. Forskerne fandt, at en oral dosis på 300 mg, indgivet 90 minutter før talen, var tilstrækkelig til at reducere højttalernes angst markant.2 Et resultat der var så tydeligt, at det fik de fleste fagfolk til at studse. Til dette bør det også fremhæves, at du ikke behøver at være en ekstrem lidende for at anvende denne naturlige metode til angsthåndtering. Nogle vil måske spørge, om der er beviser for mere alvorlige tilfælde? Og hertil bør det fremhæves, at der også findes yderligere beviser, der understøtter ideen om, at CBD kan være gavnlig for mennesker med alle former for angst, såsom social angstlidelse (SAD) og posttraumatisk stresslidelse (PTSD). Det kan også hjælpe med at behandle angstinduceret søvnløshed.

I 2011 undersøgte et studie, hvilke effekter CBD har på folk, der lider af SAD. Deltagerne fik enten en oral dosis på 400 milligram (mg) CBD eller en dosis uden indhold af CBD. Undersøgelsen viste, at de der modtog CBD oplevede, at deres angstniveau faldt.3 Flere nylige undersøgelser har desuden vist, at CBD også kan hjælpe med PTSD-symptomer, såsom at have mareridt og tilbagendende negative minder. Disse studier har set på CBD både som en uafhængig og selvstændig PTSD-behandling samt som et supplement til traditionelle behandlinger, som medicin og kognitiv adfærdsterapi (CBT).


decorations

FIND DIT SVAR

Selvom mere forskning stadig er nødvendig, når der skal konkluderes noget helt generelt om angst, lader det til at disse lovende studier viser nogle positive indikationer på, at CBD kan være en effektiv mulighed for at håndtere symptomer på angst. Oveni det tilbyder midlet en mulighed for at løse sine problemer på naturlig vis, og på den måde undgå de ordinerede antidepressiva, der potentielt set kan være truende for din hjerne og dine adfærdsmønstre.

Angst påvirker os alle på forskellige måder. Så når det kommer til, hvordan man vil håndtere sine syntomer såvel som mere langvarige løsninger, vil det altid komme an på det enkelte individ. Med forskellige styrker af CBD tilgængelige, såvel som forskellige måder at tage det på, anbefales det at introducere midlet langsomt, så du løbende kan justere din dosis.

Kilder:

1) https://digital.nhs.uk/data-and-information/publications/statistical/adult-psychiatric-morbidity-survey/adult-psychiatric-morbidity-survey-survey-of-mental-health-and-wellbeing-england-2014

2) https://www.healthline.com/health/cbd-for-anxiety#what-research-says

3) https://www.theguardian.com/society/2018/dec/30/online-cbt-is-not-a-therapy-substitute-but-a-step-to-help-manage-anxiety

4) Braz. J. Psychiatry vol.41 no.1 São Paulo Jan./Feb. 2019 Epub Oct 11, 2018

5) https://www.healthline.com/health/cbd-for-anxiety#what-research-says