KAN CBD HJÆLPE MIG MED AT SOVE?

Med arbejde fra kl. 9 til 15, vigtig familietid og et ønske om at holde sig i form, lever det moderne menneske et travlt liv. Alle forsøger at presse ekstra arbejde, leg og andre aktiviteter ind i deres ellers hektiske hverdag, hvilket ofte lader søvnen stå for skud.

Hvis du har brug for mindst 7 timers søvn af god kvalitet for at fungere korrekt, er der ingen tvivl om, at vi alle lider mere eller mindre indirekte. På trods af at vi ellers har de bedste intentioner om at få ordentlig nattesøvn, har flere af os travlt og haster afsted – hvilket efterlader os vågne hele og halve nætter.

Oveni det bærer mange af os også rundt på bekymringer, angst og stress, som også er en hovedårsag til søvnbesvær. Er du en af dem, bør du overveje, om CBD måske kan være løsningen på, ikke kun af få de timer, vi har brug for, men også nå ind i den dybe søvn, der hjælper kroppen med at restituere, reparere og være klar til den næste dag.

ENDOCANNABINOID-SYSTEMET

For at svare på det, skal vi først forstå, hvad endocannabinoid-systemet er, og hvordan det fungerer i vores krop.

Endocannabinoid-systemet findes i alle mennesker og pattedyr og hjælper med at regulere en bred vifte af kognitive og fysiologiske processer. Selvom det er ekstremt komplekst, har forskere bevist, at det påvirker vores humør, appetit, søvn og smerte. Af denne grund er det endocannabinoide system afgørende for vores homeostase – altså at holde alle kropslige processer afbalancerede og få det til at fungere korrekt.

Inden for det endocannabinoide system er der et netværk af cannabinoidreceptorer i hjernen og centralnervesystemet. De to identificerede primære receptorer er CB1 og CB2 og binder med internt producerede endocannabinoider for at genoprette balancen i kroppen. Phytocannabinoider (cannabinoider afledt af cannabisplanten) såsom CBD og THC hænger naturligvis også til disse celler på en lignende måde og har forskellige virkninger.

For så vidt om det kan påvirke søvnen, har undersøgelser vist, at cannabinoid CBD kan interagere med specifikke receptorer for potentielt og positivt at påvirke søvnen og den vågne cyklus.

decorations

CBD OG SØVN

En undersøgelse, der blev offentliggjort i Permanente Journal i 2019, blev en gruppe af 72 voksne med angst og dårlig søvnmønstre undersøgt. Studiedeltagere fik 25 mg CBD i kapselform. De, der overvejende havde søvnproblemer tog dosen om aftenen. Deltagere, der havde angst som den dominerende klage, tog CBD om morgenen. (1)

Efter den første måned faldt angstscoren hos 79 procent af de undersøgte. Søvnresultater forbedrede sig desuden hos 66 procent af deltagerne. Dette fremhævede en enorm forbedring og et mere end imponerende casestudie, der bestemt er opmuntrende for enkeltpersoner, der ønsker at se sig om, hvorvidt regelmæssig brug også kan fungere for dem.

Selvom der skal udføres flere undersøgelser, understøtter yderligere forskning også teorien om, at CBD kan forbedre søvn. En undersøgelse offentliggjort i tidsskriftet Medicines involverede 490 personer med søvnløshed. Data blev indsamlet fra juni 2016 til maj 2018. Deltagerne vurderede deres symptomer på søvnløshed på en skala fra 1 til 10, hvor 10 var de mest alvorlige. Udgangssymptomer blev i gennemsnit bedømt med 6,6.2 Deltagerne blev behandlet ved hjælp af cannabisblomsten med forskellige forbrændingsmetoder, herunder damp, cigaret og joint. CBD-styrken var i gennemsnit 5,7 procent og begrænset til 30 procent. Efter brug af cannabinoid vurderede deltagerne symptomer i gennemsnit til 2,2, hvilket var et fald på 4,5. Disse resultater understøtter endnu en gang teorien om, at cannabinoider (og vigtigst af alt CBD) hjalp med at mindske symptomerne på dårlig søvn og søvnløshed.

Sagen om hvorvidt CBD og søvnforbedring hænger sammen fortsætter med at blive bekræftet af enkeltpersoner over hele verden, herunder sportsstjerner og berømtheder. Og med forskning og studier, der nu bygger op om teserne, har folk nu et øget bevis for, at de har brug for at prøve dette risikofrie, stoffri alternativ af for sig selv.

LÆG SMERTEN I SENG

Angst og et afbrudt søvnmønster er ikke den eneste grund til, at mange af os kæmper for at få vores vigtige timer hver aften. De, der lider af tilbagevendende smerter, hvad enten det er på grund af medicinske tilstande eller diverse skader, har også problemer med at sove, på trods af at de afsætter den nødvendige tid til at hvile deres krop og dens funktioner.

For at tage fat på det antyder nogle kommentatorer, at CBD helt sikkert er nyttigt, når dårlig søvn skyldes eksterne faktorer, herunder smerte eller betændelse. Dette blev bakket op af erfaringerne fra Dominic Day, en Saracens og tidligere walisisk international rugbyspiller, der startede med at tage CBD for en knæskade, der blev påført i 2018: ”Jeg så en onlineartikel om, hvordan CBD kunne hjælpe med smerte, og tænkte, jeg ville giv det en chance, "siger han. "Inden for et par dage bemærkede jeg, at jeg sov bedre. Jeg vågnede og følte mig udhvilet, og min restitution efter træning synes hurtigere." (4)

Kamphærdede rugbyspillere kender smerter bedre end de fleste, og denne gennemprøvede anmeldelse er endnu en stærk indikation på, at CBD er meget effektiv til smertebehandling - især med hensyn til en forbedret søvn.

decorations

RESTEN ER OP TIL DIG

Ikke kun gør mangel på søvn dig sur og tvær, men det kan faktisk også føre til dårligt helbred og mange svækkende sundhedsforhold, når vi bliver ældre og mindre aktive. Så da CBD tilbyder en potentiel måde at forbedre vores søvn, bør det efterhånden være tid til at se, om det kan gavne din egen søvn?

Med alle slags CBD-olier og kapsler, der nu er tilgængelige, er der bestemt et produkt og en styrke, der passer til dine specifikke behov for at nå vejen til de gyldne timer med ubrudt søvn.

Kilde:

1) https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC6326553/

2) https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC6164964/

3) https://www.telegraph.co.uk/health-fitness/mind/can-cbd-oil-give-better-nights-sleep/

4) https://www.sleepassociation.org/sleep-treatments/cbd/

5) https://www.healthline.com/health/cbd-for-insomnia

6) https://www.tuck.com/what-is-the-endocannabinoid-system/

7) https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/30624194