DET ER VORES FØDSELSDAG | Spar 15% når du køber over 100 kr - fratrækkes i kassen | GRATIS LEVERING VED KØB OVER 499 KR

Gratis levering over 499 kr
Garanteret CBD koncentration
Kvalitetsgaranti

 KAN CBD HJÆLPE MIG MED AT SOVE? 

Resume

  • CBD (cannabidiol) har vist sig at støtte søvn ved at påvirke kroppens endocannabinoid-system.
  • Det er også blevet vist, at det hjælper med at få kroppen ud af en "kamp-eller-flugt"-reaktion og bidrager til et lavere stressniveau.
  • Undersøgelser har vist, at CBD kan regulere søvnhormoner og kroppens døgnrytme.

Det er afgørende for helbredet og livskvaliteten at få nok søvn. Det bidrager til hukommelsen, muskelreparation, opretholdelse af et stærkt immunsystem og meget mere.

Eksperter anbefaler syv til ni timers søvn hver nat for at voksne kan føle sig energiske og sunde den næste dag. Ifølge data offentliggjort i The Guardian sover ca. 35 % af de voksne i Storbritannien dog mindre end det anbefalede minimum på 7 timer hver nat. Standardmetoden til at afhjælpe søvnproblemer er at bruge sovemedicin, forbedre dit sovemiljø og for nylig at bruge naturlige sovemidler som f.eks. CBD.

For bedst muligt at forstå, hvordan du kan forbedre din søvn, er det vigtigt at identificere, hvad der kan være årsag til dine søvnproblemer.

Årsager til, at du måske ikke kan sove

Stress

Stress og søvn hænger meget tæt sammen. Mens for meget stress kan gøre det umuligt at sove, kan mangel på søvn øge stressniveauet yderligere.

En usund livsstil og dårlig balance mellem arbejdsliv og privatliv er ofte de primære årsager til stress, da hjernen ikke har tid nok til at slappe af og bearbejde tankerne fra dagen fuldt ud.

Selv om stress kan være skadeligt for vores helbred, har vi udviklet os til at føle stress for at have den bedste chance for at overleve farlige eller livstruende situationer.

Stress får det autonome nervesystem til at frigive høje niveauer af adrenalin og kortisol, hvilket øger vores hjertefrekvens for at få mere blod til at cirkulere i hele kroppen, så vi holder os årvågne og klar til handling. Dette er vores kamp- eller flugtreaktion, og den er nøglen til vores overlevelse.

Problemet er, at eftersom vores sind og krop er forbundet, vil alt, hvad vi opfatter som stressende, udløse denne fysiske reaktion, selv om det ikke er farligt eller livstruende. 

cbd og stress

Koffein

Ifølge en undersøgelse fra 2019 bliver der drukket 95 millioner kopper kaffe om dagen i Storbritannien, hvor 10% af kaffedrikkerne drikker seks eller flere kopper på en enkelt dag. Te og sodavand er også populære drikkevarer med meget koffein i.

Når vi drikker koffeinholdige drikkevarer, indeholder vores blod de højeste niveauer af koffein en time efter indtagelse, og dette falder til omkring halvdelen efter seks til syv timer. Afhængigt af din højde, vægt, livsstil og tolerance har koffein en tendens til at forblive i dit system i mindst 10-12 timer, før det er helt renset ud. Det betyder, at når du drikker en kop kaffe efter frokost, kan du stadig føle virkningerne af koffein efter midnat.

Koffein er et stimulerende middel, der interagerer med vores centralnervesystem. Det kan få os til at føle os mere vågne ved at øge vores puls og blodtryk. Mens virkningerne af at drikke en kop kaffe for sent på dagen spiller en stor rolle i at holde os vågne om natten, kan mangel på kaffe også forstyrre din søvn. Du kan ret hurtigt opbygge en tolerance over for koffein, og hvis du drikker mindre end din sædvanlige daglige portion, kan du opleve symptomer på koffeinabstinenser, såsom hovedpine, irritabilitet, muskelsmerter og angst.

Daglige vaner

Vores livsstil er en af de vigtigste faktorer, der har indflydelse på, hvor godt vi sover om natten.

Vaner kan være med til at skabe eller ødelægge os, og når der opstår problemer med vores mentale og fysiske helbred, kan vi ofte kæde dem sammen med vores daglige vaner.

For meget alkohol eller tobak, for lidt motion eller for sene måltider på dagen kan alt sammen forstyrre din søvn.

Vores kroppe har brug for tid til at slappe af om natten, og det er ikke lige til at se tv eller scrolle på telefonen.

Forskere har fundet ud af, at skærmtid forsinker vores naturlige produktion og frigivelse af melatonin, så det er bedst at slukke for alle elektroniske enheder mindst en time før sengetid for at få en god nattesøvn.

En anden almindelig sabotør er ikke at have en konsistent døgnrytme. Vores krop producerer hormoner til forskellige formål i løbet af dagen ved at foregribe gentagne adfærdsmønstre og følge vores døgnrytme.

Hvis vi opretholder en fast sengetid, kan vores krop tilpasse sig og frigive søvnhormoner på samme tidspunkt hver nat, hvilket bidrager til et mere regelmæssigt søvnmønster.

Søvn og CBD

Fysiske og mentale helbredsforhold

I Storbritannien lider næsten 10 millioner mennesker af smerter i deres dagligdag, hvilket påvirker alt fra deres arbejdsindsats til deres søvnkvalitet. Det kan være kroniske smerter som følge af vedvarende sundhedsproblemer, smerter forårsaget af mindre skader eller smerter som følge af en dårlig kropsholdning hele dagen. Desværre har undersøgelser vist, at manglende søvn øger din smertefølsomhed, hvilket gør problemet endnu værre.

Psykiske lidelser som angst, depression eller PTSD er også almindelige årsager til at miste søvn. Selv når du finder ud af, at du sover mere end normalt, kan disse tilstande påvirke hjernens evne til at behandle information og føre til en lavere søvnkvalitet. Det er ved at blive klart, at der er en sammenhæng mellem mental sundhed og søvn, og at manglende søvn både kan være årsag til og konsekvens af mentale helbredstilstande. 

Anden medicin

Da så mange processer i vores krop er forbundet, er det svært at behandle et problem uden at skabe et nyt. Flere lægemidler kan have en negativ indvirkning på din søvn og holde dig vågen om natten eller gøre dig døsig i løbet af dagen. Da kemikalier påvirker alle mennesker forskelligt, kan du opleve søvnproblemer af medicin, hvor andre ikke gør det. Hvis du bemærker, at nogen medicin forstyrrer dit naturlige søvnmønster, er det bedst at rådføre dig med din læge om det.

Hvordan CBD kan bidrage til bedre søvn?

CBD, eller cannabidiol, er en naturlig cannabinoid, der findes i hamp.

I modsætning til THC (tetrahydrocannabinol), som er den vigtigste berusende komponent i cannabisplanten, er CBD ikke berusende, så det gør ikke brugeren "høj".

Tværtimod har talrige undersøgelser vist, at CBD giver en række potentielle sundhedsmæssige fordele.

Når CBD indtages, påvirker CBD endocannabinoidsystemet (ECS), et netværk af receptorer og transmittere, der er placeret i hele kroppen.

ECS er ansvarlig for at opretholde en balance mellem kroppens hjerte-kar-, nerve- og immunsystemfunktioner og regulerer mange vitale funktioner som f.eks. søvn, humør, smerte og appetit.

CBD interagerer med dette netværk af receptorer ved at efterligne kroppens egne naturligt producerede endocannabinoider ("endogene cannabinoider").

På denne måde støtter det ECS-funktionen og hjælper kroppen med at tilpasse sig bedre til ændringer i miljøet.

Desværre er det endocannabinoide system modtageligt for vores omgivelser, og flere faktorer kan svække det.

Undersøgelser har vist, at langvarig udsættelse for kortisol nedsætter vores endocannabinoidniveauer, og kronisk stress kan undertrykke funktionen af cannabinoidreceptorer af CB1-typen.

Med en mangel på cannabinoider og fungerende receptorer kan vores ECS ikke regulere alle de processer, som det burde, korrekt.

hvad er det endocannabinoide system?

Hvad forskningen siger om CBD og søvn?

Undersøgelser har vist, at CBD kan regulere vores døgnrytme og hjælpe os med at sove bedre.

En af de måder, hvorpå det gør dette, er ved at påvirke mængden af adenosin, der produceres af kroppen, direkte.

Adenosin er et stof, der regulerer følelsen af træthed: høje adenosinniveauer vil få os til at føle os trætte, mens lave niveauer vil få os til at føle os mere vågne. CBD får ikke din krop til at producere mere adenosin, end den naturligt ville gøre, det hjælper bare din krop til at regulere det bedre.

Dette er også grunden til, at CBD ikke vil gøre dig døsig i løbet af dagen, da det understøtter kroppens naturlige rytme.

Det vigtigste, når det kommer til søvn, er kvaliteten af vores søvn. Hvis du har sovet ni timer, men kvaliteten af søvnen var dårlig, vil du højst sandsynligt ikke føle dig godt tilpas næste dag - selv om du har sovet de anbefalede ni timer. 

CBD, Melatonin og søvn

Vi gennemgår flere faser, når vi sover, og en af de vigtigste er REM-fasen (Rapid Eye Movement). Vores hjerne bearbejder alle informationer fra dagen og hjælper med at danne nye forbindelser i overensstemmelse med disse informationer.

Hvis du f.eks. studerer til en eksamen og gennemgår en lektion mange gange, vil oplysningerne kun blive overført til din langtidshukommelse ved at sove på den.

Selv om sovemedicin hjælper dig med at falde i søvn og holde dig i søvn, vil mange af dem blokere REM-søvnen, så du føler dig groggy og irritabel i løbet af dagen. CBD kan imidlertid støtte den naturlige REM-søvn ved at øge niveauet af endocannabinoider i vores krop, som er ansvarlige for at regulere vores søvncyklus.

CBD olie dosering til søvn

Alles ideelle CBD dosering er forskellig. Faktorer som højde, vægt, aktivitetsniveau og tolerance bestemmer, hvor meget CBD du skal tage for at få de bedste resultater.

Du kan bruge vores CBD-doseringsberegner til at finde din optimale CBD dosis.

Vi har en række CBD produkter, som du nemt kan indarbejde i din rutine. CBD olie har en tendens til at virke hurtigst, og du kan nemt anvende et par dråber under tungen, inden du går i seng.

Hvis du er usikker på, hvornår du skal tage CBD olie, kan du prøve at tage den en halv time til en time før du går i seng.

Det er generelt bedst at starte med en lav dosis og gradvist øge mængden af CBD, som du tager, når du har behov for det. 

CBD olie og en god søvn

CBD olie kan også tages sammen med melatonin for at støtte søvnen. Denne kombination er dog kun tilgængelig i udvalgte lande. Melatonin er et hormon, der naturligt produceres af kroppen for at falde i søvn. CBD olie med melatonin kan hjælpe dig med at falde hurtigere i søvn og sove dybere hele natten uden at opbygge en tolerance eller blive afhængig af det. Forskning tyder på, at CBD endda kan øge effektiviteten af melatonin.

Hvis du foretrækker at bruge CBD i spiselig form, har vi CBD snacks, herunder vingummier og cookies, som du kan prøve at tilføje til dit måltid et par timer før sengetid. Der er også måder, hvorpå CBD kan forbedre dine aftener i form af CBD skønhedsprodukter, såsom CBD Massageolie eller en CBD lermaske! Eller, hvis du ønsker at holde tingene enkle, men ikke bryder dig om at tage CBD olie, kan du tage vores CBD kapsler, som også fås i en vegansk variant.

Bivirkninger af CBD

Ifølge Verdenssundhedsorganisationen (WHO) er "CBD generelt veltolereret og har en god sikkerhedsprofil." Hvis du tager den rigtige mængde, er det usandsynligt, at du vil opleve bivirkninger. Mundtørhed, diarré, nedsat appetit, døsighed og træthed er de vigtigste rapporterede bivirkninger af CBD. Det er vigtigt at bemærke, at CBD også kan interagere med anden medicin, du tager, og potentielt ændre deres virkninger negativt, så sørg for at rådføre dig med din læge først.

Andre anvendelser af CBD

Det gode ved CBD er, at det støtter vores ECS i dets opgaver ved at give mulighed for en mere tilgængelig kommunikation mellem forskellige kropsdele. Vores ECS regulerer flere vitale funktioner: søvn, humør, appetit, smertehåndtering, stressregulering og meget mere.

CBD støtter i bund og grund vores krop i at opretholde et godt helbred - hvilket naturligvis kommer med masser af fordele. Ifølge undersøgelser er CBD brug korreleret med reduceret smerte og inflammation, lavere stress- og angstniveauer og god hudsundhed.

Udvalgte CBD dråber

CBD Olie 20% (2000mg) i 10 ml flaske
CBD Olie 20% i 30 ml flaske
CBD Olie 20% (2000mg) i 10 ml flaske
CBD Olie 20% i 30 ml flaske

CBD Olie 20%

Læs mere
CBG Olie 10%
CBG Olie 10%

CBG Olie 10%

529,00 kr
Læs mere

Opsummering

Søvn er afgørende for vores sundhed og velvære, men alligevel kæmper millioner af mennesker i Storbritannien for at få nok søvn. Det er vigtigt at forsøge at identificere den grundlæggende årsag til dine søvnproblemer for at løse dem. For mange mennesker kan det være stress eller en hektisk livsstil; for andre kan det skyldes usunde vaner. Uanset hvad, så kan manglende søvn nok medføre yderligere sundhedsproblemer senere hen.

CBD kan hjælpe med en masse ting på grund af den måde, hvorpå det interagerer med vores endocannabinoid-system. Vores ECS spiller en stor rolle for, hvordan vi sover; det er ansvarligt for at justere vores døgnrytme, slukke for vores kamp-eller-flygt-tilstand og regulere vores søvnhormoner (adenosin) til når vi har brug for dem. Hvis vores ECS er svagt, kan det ikke tage sig af alle disse funktioner, som det skal. Og det er her CBD kommer ind i billedet. CBD hjælper din krop med at tilpasse sig til eventuelle ændringer eller problemer, hvilket igen kan bidrage til forbedret søvn.

Du kan prøve at tage et par dråber CBD olie; men hvis dine søvnproblemer fortsætter, anbefaler vi dig at konsultere en læge.

Referencer:

Produkter der kan være relevante for dig

CBD olie 15% (1500mg)
CBD olie 15% i 30 ml flaske
CBD olie 15% (1500mg)
CBD olie 15% i 30 ml flaske

CBD Olie 15%

699,00 kr
Læs mere
CBD Kapsler i en bunke ved siden af flasken
CBD Kapsler med 10mg CBD.
Flaske med CBD Kapsler og kapsler ved siden af
Flaske med CBD Kapsler
CBD Kapsler i en bunke ved siden af flasken
CBD Kapsler med 10mg CBD.
Flaske med CBD Kapsler og kapsler ved siden af
Flaske med CBD Kapsler

CBD kapsler

288,00 kr
Læs mere
CBD Vingummier
CBD Vingummier

CBD Vingummier

309,00 kr
Læs mere
CBD Akne Creme
CBD Akne Creme

CBD Akne Creme

199,00 kr
Læs mere