4 Naturlige midler mod overgangsalderen

Naturlige midler mod overgangsalderen

Skrevet af Zia Sherrell og gennemgået af vores kvalificerede ekspert, Moyra Cosgrove, Ernæringschef hos Naturecan, SENR Registreret Ernæringsekspert og DProf kandidat ved LJMU

Resumé:

  • Overgangsalderen er det tidspunkt i livet, hvor en kvindes frugtbarhed ophører.
  • Mange kvinder oplever ubehagelige symptomer i overgangsalderen, såsom hedeture, nattesved, humørsvingninger, angst og søvnproblemer.
  • Naturlige midler mod overgangsalderen omfatter urtetilskud, magnesium og CBD.
  • Undersøgelser viser, at CBD kan hjælpe personer med smerter, betændelse, angst og søvnproblemer.
  • CBD oil may therefore help support women during menopause.

Under overgangsalderen oplever kvinder ofte en lang række symptomer, herunder hedeture, nattesved og humørsvingninger. Disse ubehagelige symptomer kan gøre hverdagen mere og mere udfordrende. Mens hormonbehandling er en mulighed for at håndtere symptomerne, foretrækker nogle kvinder at udforske naturlige midler mod overgangsalderen.

Der er mange potentielle naturmedicin mod overgangsalderen, og folk bør diskutere disse muligheder med deres læge for at finde den bedste tilgang. Nogle populære naturmedicin omfatter natlysolie, dong quai og rødkløver. På det seneste er CBD kommet i fokus.

Da hver kvindes krop reagerer forskelligt på disse naturlægemidler mod overgangsalderen, er det vigtigt at finde ud af, hvad der virker bedst for dig. I denne artikel undersøger vi nogle af de videnskabelige beviser for naturmedicin mod overgangsalderen, og om CBD har en plads til at støtte dig, når du går gennem denne tid.

Hvad er overgangsalderen?

Overgangsalderen er det tidspunkt i en kvindes liv, hvor hun holder op med at have månedlige menstruationer. Op til overgangsalderen, eller perimenopause, bliver menstruationerne mere uregelmæssige og kan springe måneder over eller kun forekomme med få måneders mellemrum i flere år, før de helt ophører.

Selv om overgangsalderen ofte omtales som "overgangsalder", indtræffer den egentlige overgangsalder først 12 måneder efter den sidste menstruation. Efter overgangsalderen er en kvinde ikke længere frugtbar og kan ikke blive gravid.

Selv om en kvinde kan opleve en række symptomer op til overgangsalderen, ser nogle kvinder den også som en positiv forandring. Overgangsalderen giver frihed fra de symptomer, som mange kvinder forbinder med menstruationsperioder.

Naturlige midler mod overgangsalderen

Hvad er årsagen til overgangsalderen?

Overgangsalderen sker naturligt, når kvinderne bliver ældre, og æggestokkene løber tør for æg, der fungerer. Når kvinderne bliver født, har de fleste omkring 1 million æg, som de mister i løbet af deres liv, indtil der ved puberteten er omkring 300.000 tilbage. Derefter falder antallet af æg eller follikler gennem regelmæssig månedlig ægløsning og gennem en degenerationsproces kaldet follikelatresi, der er beregnet til at holde det reproduktive system sundt.

Hypofysen producerer et reproduktionshormon kaldet follikelstimulerende hormon (FSH), som får ægblærerne til at vokse og producere østrogen i løbet af den første halvdel af menstruationscyklussen. Når overgangsalderen nærmer sig, er der imidlertid færre follikler, og derfor falder østrogenproduktionen drastisk.

Typisk føder østrogenet tilbage til hypofysen og sænker efterfølgende FSH-produktionen. I overgangsalderen, hvor østrogenniveauet falder, forbliver FSH-produktionen imidlertid høj. Derfor kan lægerne bruge en kvindes FSH-niveau til at bekræfte overgangsalderen.

Hvis FSH-værdien i blodet konstant er 30 mIU/mL eller højere, og en kvinde ikke har haft menstruation i 12 måneder, er dette normalt en bekræftelse på overgangsalderen.

Hvor længe varer overgangsalderen?

Naturlige midler mod overgangsalderen

Overgangsalderen indtræder typisk i alderen 45-55 år, men kan også indtræffe tidligere eller senere. I Storbritannien er den gennemsnitlige alder for overgangsalderen 51 år.

Ca. 1% af kvinderne kommer i overgangsalderen før 40-årsalderen, hvilket lægerne kalder for tidlig overgangsalder eller primær ovarieinsufficiens. Yderligere 5% af kvinderne kommer tidligt i overgangsalderen mellem 40 og 45 år.

Før overgangsalderen oplever mange kvinder perimenopausen, en overgangsperiode med hormonelle ændringer. Den kan vare flere måneder til flere år og begynder normalt midt i 40'erne. Nogle kvinder springer dog perimenopausen over og går direkte i overgangsalderen.

Overgangsalderens symptomer varer normalt omkring 4,5 år efter en kvindes sidste menstruation og 7,4 år i alt. Kvinder med symptomer før eller i de tidlige stadier af overgangsalderen kan dog opleve symptomer i længere tid, potentielt op til 12 år.

Almindelige symptomer i overgangsalderen

Overgangsalderen er unik for hver enkelt kvinde. De fleste kvinder oplever dog nogle overgangsalderen symptomer, og omkring 80% oplever symptomer i perimenopause, når kroppen tilpasser sig til faldende østrogen- og progesteronniveauer.

Typiske symptomer på overgangsalderen er bl.a:

  • Hedeture og svedeture om natten
  • Lavt humør
  • Angst, hukommelses- og koncentrationsbesvær, og søvnproblemer
  • Tørhed i skeden og ubehag under sex
  • Nedsat sexlyst (libido)
  • Svækkede knogler

4 Naturlige midler mod overgangsalderen

Mange kvinder vender sig til naturlige midler mod overgangsalderen for at hjælpe med at lindre de ubehagelige symptomer. På trods af deres popularitet er der dog kun få videnskabelige beviser for disse midlers effektivitet. Her er nogle af de mest almindelige naturmedicin mod overgangsalderen:

1. Rødkløver

Rødkløver (Trifolium pratense) er en vild, blomstrende plante, der tilhører bælgplantefamilien. Den bruges i naturmedicin som et vanddrivende middel til at rense leveren og befri kroppen for overskydende væske og også som et slimløsende middel til at rense lungerne for slim.

Rødkløver indeholder kemikalier kaldet isoflavoner. Disse molekyler er phytoøstrogener, der kan have samme virkning som østrogen i kroppen.

Mange kosttilskud med rødkløver markedsføres til behandling af symptomer i overgangsalderen, såsom hedeture, nattesved og tab af knogletæthed. Men på trods af dens popularitet har forskningen haft blandede resultater, idet en gennemgang har bemærket, at 3 ud af 4 kliniske forsøg ikke viste nogen signifikant forskel mellem rødkløver og placebo med hensyn til at reducere hedeture.

Naturlige midler mod overgangsalderen - rødkløver

Men på trods af dens popularitet har forskningen haft blandede resultater, og i en gennemgang blev det bemærket, at 3 ud af 4 kliniske forsøg ikke viste nogen signifikant forskel mellem rødkløver og placebo med hensyn til at reducere hedeture.

Omvendt har nogle undersøgelser positive resultater. For eksempel tabte kvinder, der tog isoflavontilskud af rødkløver, i en lille undersøgelse fra 2004 betydeligt mindre knogletæthed end kvinder, der tog placebo.

Nogle andre undersøgelser viste, at kosttilskud med rødkløver kunne lindre menopausale symptomer og reducere triglyceridniveauet i blodet.

Desuden viste en undersøgelse på rotter, at rødkløver kunne øge kollagenniveauet og dermed mindske virkningerne af hudens aldring. Det kunne tænkes, at dette kunne påvirke menopausale symptomer som f.eks. udtørring af skedevæggene.

Alt i alt er beviserne blandede, og kun få undersøgelser bekræfter de positive virkninger af rødkløver på symptomer i overgangsalderen.

2. Dong quai

Dong quai (Angelica sinensis) er et duftende medlem af sellerifamilien, der vokser i høje højder. Den er blevet brugt i tusindvis af år i traditionel kinesisk medicin til behandling af gynækologiske lidelser, såsom menstruationskramper og -smerter og præmenstruelt syndrom (PMS). Du kan endda høre den blive omtalt som "kvindelig ginseng".

naturlige midler mod overgangsalderen - Dong quai

På trods af dens lange historie som et urteelixir er der kun få videnskabelige beviser for dens virkninger.

Det kan dog være nyttigt til at lindre menstruationskramper, da en af dets bestanddele, ligustilid, har vist krampeløs aktivitet, især i livmodermuskulaturen. Desuden viste en undersøgelse fra 2004, at 39% af de kvinder, der tog koncentrerede doser af dong quai to gange dagligt, oplevede en reduktion af underlivssmerter og en normalisering af menstruationscyklussen.

54% af deltagerne havde dog stadig brug for smertestillende medicin, og forskellene mellem grupperne var minimale.

Folk rapporterer, at dong quai hjælper mod hedeture, men en undersøgelse fra 2006 var ikke entydig og opfordrede til yderligere forskning.

Et forsøg fra 2010 havde et lignende resultat uden overvældende beviser til støtte for dong quai.

Hvis du overvejer at prøve dong quai, er det vigtigt at konsultere din læge, da det kan forårsage problemer for nogle personer.

Dette omfatter personer, der tager medicin til at fortynde blodet, og personer med fibromer eller blodpropper som f.eks. hæmofili.

3. Natlysolie

Natlys (Oenothera biennis) er en gul blomstrende plante, der er hjemmehørende i Amerika. Den olie, der udvindes af frøene, indeholder omega-6-fedtsyrer, herunder gamma-linolsyre (GLA).

Kosttilskud med natlysolie er blevet anbefalet til forskellige helbredstilstande, herunder reumatoid arthritis, PMS, brystsmerter og symptomer på overgangsalderen som f.eks. hedeture.

Nogle kvinder finder, at natlysolie effektivt behandler symptomer på overgangsalderen, og et klinisk forsøg fra 2013 bekræftede dens værdi. I forsøget, der sammenlignede natlysolie med placebo, oplevede kvinder, der tog natlysolie i seks uger, en reduktion i sværhedsgraden af hedeture og, i mindre grad, deres hyppighed og varighed.

Naturlige midler mod overgangsalderen - Natlysolie

Folk skal være opmærksomme på potentielle bivirkninger, herunder problemer med blodpropper, kvalme og diarré. Det kan også udløse kramper hos personer med skizofreni, der tager antipsykotisk medicin. Derfor bør folk konsultere deres læge, før de tilføjer natlysolie til deres daglige rutine.

4. Magnesium

Naturlige midler mod overgangsalderen - magnesium

Magnesium er et mineral, der spiller en vigtig rolle i humørregulering, knoglesundhed og hormonbalance.

I overgangsalderen kan faldende østrogenniveauer føre til knogletab, da knogleceller nedbrydes hurtigere, end de genopbygges, hvilket fører til svage, porøse knogler, kendt som osteoporose. En stor undersøgelse af 73.684 postmenopausale kvinder viste, at et højt indtag af 334-422 mg eller mere magnesium i kosten var forbundet med større knoglemineraltæthed.

Desuden kan magnesium forbedre søvnen og mindske risikoen for depression. Det er også et af de naturlige midler mod angst i overgangsalderen.

Andre tips

Selv om nogle personer finder naturlige midler mod overgangsalderen som en værdifuld tilføjelse til deres livsstil, er der andre ændringer, som folk kan foretage for at hjælpe med at løse overgangsalderens symptomer.

Træning

Selv om forskerne endnu ikke har bekræftet virkningerne af motion på hedeture og nattesved, er der beviser for, at motion har andre sundhedsmæssige fordele, herunder:

  • Reducerer risikoen for angst og depression
  • Øger velvære
  • Hjælper hukommelse og koncentration
  • Forbedrer energi og stofskifte
  • Forbedrer knogle- og ledsundhed
natural remedies for menopause

Spis regnbuen

Hvis du spiser sunde mængder frugt og grøntsager, kan det hjælpe med at lindre nogle af overgangsalderens symptomer. Da de er fyldt med næringsstoffer, men har et lavt kalorieindhold, øger de følelsen af mæthed, hvilket hjælper folk med at holde eller tabe sig. De kan også reducere knogletabet og risikoen for hjertesygdomme.

Prøv at inkludere grønne, røde, gule og lilla frugter og grøntsager i dine måltider og snacks. Ved at inkludere en række forskellige farver i din kost spiser du et gavnligt udvalg af vitaminer, mineraler og fytokemikalier.

Indtag mere protein

Når folk bliver ældre, mister de muskelmasse. Der er dog beviser for, at hvis man spiser proteinrige fødevarer som kød, fisk, æg, bønner og mejeriprodukter i løbet af dagen, kan man reducere dette tab.

Det er også vigtigt at spise tilstrækkeligt med protein for at opretholde en moderat vægt, da det øger mæthedsfornemmelsen og øger antallet af forbrændte kalorier.

Proteintilskud af høj kvalitet er en anden ubesværet måde at sikre, at du spiser nok protein. Du kan endda finde lækre proteinfyldte småkager!

Drik mere vand 

Det er vigtigt for helbredet at drikke rigeligt med vand, og i overgangsalderen kan det afhjælpe tørhed og dehydrering af huden. Sigt efter mindst 6-8 glas vand om dagen.

Kvinder kan opleve, at et øget vandindtag reducerer oppustethed i forbindelse med hormonelle forandringer og kan hjælpe med at opretholde vægten.

Ifølge nogle kilder kan det f.eks. resultere i et 13% lavere kalorieindtag, hvis man drikker 500 ml vand 30 minutter før man spiser.

Drik mere vand

Kan CBD potentielt hjælpe med overgangsalderen? Hvad siger forskningen?

Ja, CBD kan hjælpe nogle personer med overgangsalderen symptomer. Selv om der mangler forskning, der specifikt undersøger virkningen af CBD på overgangsalderen, er der andre beviser, der underbygger dets værdi.

CBD interagerer med kroppens endocannabinoid-system (ECS), som regulerer stress, humør, smerte og andre kropslige processer. På grund af denne interaktion kan CBD påvirke hormoner.

En lille undersøgelse fra 1993 viste, at CBD kunne regulere hormonet kortisol, som er en stressregulator. Da høje kortisolniveauer påvirker andre hormoner, såsom skjoldbruskkirtelstimulerende hormoner (TSH) og kønshormoner, kunne en reduktion af kortisol hjælpe med at genoprette balancen mellem svingende hormoner.

4 Naturlige midler mod overgangsalderen

I overgangsalderen øges sandsynligheden for at opleve depression og angst, hvilket kan skyldes varierende hormonniveauer eller virkningerne af andre ubehagelige symptomer i overgangsalderen. CBD kan lindre angst og forbedre humøret, som det blev bemærket i en gennemgang af forskning i mus fra 2014.

Derudover fastslog en undersøgelse fra 2018, at CBD reducerede angst og stress betydeligt. Da angst og stress kan udløse hedeture hos nogle mennesker, kan CBD også lindre dette ubehagelige symptom.

CBD kan også hjælpe med at forbedre søvnkvaliteten, som ofte falder i løbet af overgangsalderen. En gennemgang fra 2020 bemærkede, at endocannabinoider påvirker søvn-vågn-cyklusen, så teoretisk set kunne CBD forbedre søvnen. Faktisk viste en undersøgelse fra 2019, at CBD reducerede angst og forbedrede søvnen hos 72 voksne, og en gennemgang fra 2020 bemærkede, at CBD kunne forbedre søvnen og lindre kroniske smerter og inflammation.

CBD er et af de naturlige midler mod overgangsalderen, som mange kvinder finder værdifulde.

Opsummering

Kvinder kan vælge mellem en række naturmedicin mod overgangsalderen, men der mangler væsentlig videnskabelig dokumentation til støtte for mange af deres sundhedsanprisninger.

Omvendt er forskningen i CBD som et potentielt naturmiddel mod overgangsalderen ved at tage fart. Beviserne viser i stigende grad, at CBD kan støtte symptomer på overgangsalderen, såsom angst, søvnproblemer, smerter og inflammation.

Hvis du overvejer at prøve CBD, er det afgørende at købe fra et mærke, der garanterer sikre, effektive produkter af høj kvalitet, såsom Naturecans naturlige, plantebaserede CBD-sortiment. Besøg vores online shop for at finde vores udvalg af CBD olie, spiselig CBD og CBD hudplejeprodukter.

Ansvarsfraskrivelse: Der er på nuværende tidspunkt ikke tilstrækkelig dokumentation til at støtte brugen af CBD i forbindelse med de(n) ovennævnte tilstand(e), og denne tekst afspejler på ingen måde anbefalede anvendelser. Søg altid råd hos din sundhedspersonale, hvis du tager ordineret medicin eller overvejer at bruge CBD til din tilstand.

Kilder:

http://www.menopause.org/docs/default-source/2014/nams-recomm-for-clinical-care

https://academic.oup.com/ajcn/article/79/2/326/4690099

https://jamanetwork.com/journals/jamainternalmedicine/fullarticle/2110996

https://psycnet.apa.org/doiLanding?doi=10.1037%2Fpha0000465

 https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/16373244/

 https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/16477892/

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/17078110/

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/18589036/

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/19057193/

 https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/21179049/

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/21524314/

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/23625331/

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/24923339/

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/25449820/

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/26382310/

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/8257923/